Dilema rabinului (şi numai a lui) a fost lămurită ieri de specialiştii de la NASA. Lamurirea a fost preluată şi de presa de la noi, ca să nu fie discuţii. Io am înţeles cam asa: că acu’ vreo 30 de ani, un astronom amator care belea el ochii pe cer, din lipsă de altă ocupaţie, a observat „într-o galaxie foarte îndepertată” (la vreo 50 de milioane de ani lumină) o supernova. Recent , cu ajutorul minunatei „Chandra-X” , a neamţului ROSAT şi al britanicului XMM-Newton, fix pe aceleaşi coordonate spaţiale, în locul supernovei s-a observat o gaură neagră. Concluzia logică e că gaura neagră are cel mult 30 de ani, fiind „cea mai tînără” din foaita ei.

Acuma, că momentul descoperirii fenomenului e la cel puţin 50 de milioane de ani de momentul producerii lui, e un detaliu care scapă. Vorba-i că-i cea mai tînără gaură neagră! Aflată aci „peste drum”. Poate-or mai fi şi altele, poate chiar la noi pe stradă, da’ dacă nu le-am văzut (că ne uitam în altă parte), nu se pune!

Pentru oamenii de ştiinţă e o descoperire colosală! Oportunităţile de studiu, la fel! Mie, om normal, la ce-mi foloseşte? „Ştiriştii” anunţă descoperirea, plini de importanţă (de parcă ei or făcut oul de aur), din oră-n oră, ca să se asigure că şi Nuţu Năii (tata lu’ boc) din Răchiţele o luat la cunoştinţă. Plus că toate ziarele-s ocupate cu asta.

Bine, bine…Lasă!

Banzai!

PS. Ieri am auşit o formulare de „ştiristă” (Sabina Iosub) care m-o crăcănat! Suna cam aşa: „Vă rog să-mi răspundeţi cu Da sau Nu. Se scumpesc, sau se ieftinesc alimentele?” Da! Sau nu?

